Fine Art Photographer Jacob Berghoef  - As close as possible

Eines Tages entschied sich Jacob Berghoef, der bei einer Krankenversicherung arbeitete, seinen gut bezahlten Job an den Nagel zu hängen und sich in eines kleinen Haus an der Küste Jütlands zurückzuziehen.

Dort lebt er bis heute mit seiner Frau ein einfaches und ruhiges Leben. Doch was für Außenstehende langweilig aussehen mag, ist für Jacob Berghoef das Gegenteil. Spektakulär und berauschend ist die Natur die ihn umgibt und der er sich in ausschweifenden Spaziergängen aussetzt.

Meist ist er dabei mit einer Kamera ausgerüstet. Mit dem Blick durch das Objektiv erforscht und entdeckt er die Dünen und weiten weißen Strände Jütlands, das sich ändernde Licht, Treibgut, Pflanze, moosbewachsene Steine; jedes noch so kleine Detail kann Jacob Berghoefs Aufmerksamkeit erregen. Es ist dieser staunende, neugierige Blick der dazu führt, dass er auch mal am Boden entlangrobbt um eine Pflanze, einen Stein oder eine Flechte genauer ins Visier zu nehmen. Aus diesen intensiven Naturstudien ergeben sich hochästhetischen Fotografien. Oftmals aufgelöst und reduziert auf Linien und Farben wie in der Fotografie: „Cool Blanket for the Night“ oder „Birth of Spring II.“

Menschen sind auf den Bilder nur selten zu sehen und wenn, dann verschwommen durch Nebel oder aus großer Entfernung. Fragil wirken die Figuren die auf Berghoefs Bildern gleichsam durch die Landschaft huschen, die immer grösser und mächtiger ist als sie: Denn Meer, Himmel und Horizont bleiben während sich das Individuum immer nur kurzfristig auf der Erde aufhält.

Es ist Berghoef offensichtlich ein Anliegen auch die intensiv sinnliche Wahrnehmung der Natur in seinen Bildern einzufangen. Die Feuchtigkeit der Luft, das Salz des Meeres, das Geräusch der Gischt; all das wird kunstvoll mitverbarbeitet und gibt den Fotografien - obwohl entleert von Menschen - doch eine prosaische Tiefe. In den Waldbildern ist man zum Beispiel unmittelbar an Märchen erinnert. Wie verzaubert wirken die Wälder von denen oft nur die Baumstämme und das einfallende Licht zu sehen sind. Dabei erzeugen sie eine Suggestivkraft, dass man das Rauschen der Blätter und das Knacken von Ästen zu hören scheint und es würde einen auch nicht wundern, wenn hinter einem Baum plötzlich eine Figur auftaucht. Besonders in den Waldbilder die mit dem Titel „Who is afraid of?“, zusammengefasst sind, werden wie szenenhaft Stimmungen festgehalten, die an einen Film erinnern, als wären die einzelnen Aufnahmen lediglich Ausschnitte einer größeren Geschichte.

Es ist daher nicht verwunderlich, dass Berghoef auf seiner Webseite den Bildern oft Gedichte oder kurze Prosatexte anfügt. Erstaunlich ist, dass die Bilder reine Fotografie sind aber oft wie Malerei wirken was alleine an der Handhabung der Kamera liegt - denn Berghoef legt wert darauf dass seine Fotografien niemals bearbeitet sind.

Changierend zwischen Fotografie und Malerei schafft er eine eigene unverwechselbare Welt, die so geheimnisvoll wie raffiniert ist und den Betrachter immer wieder von neuem in seinen Bann zieht.


 

 

INTERVIEW JACOB BERGHOEF

 

 

 

P&T : Some of the photographs look like a painting. How do you create this effect?

 

That picturesque effect is not something that I emphatically strive for. It is a result of the technique that I use. But above all it is what the observer experiences and thinks because the artwork is not immediately recognized as a photograph.

With my technique, moving the camera while making the photo, I seek to let the viewer undergo the atmosphere that I have seen, felt, heard, smelled and tasted when I was at that location. An example: if I make a photo of seagulls in the surf during a storm, I hope that you as the viewer also "hear" the surf, the wind and the seagulls, and that you "taste" the salty fog that touches your lips like you are on the beach during a storm.

With an abstract minimalist landscape, I hope that you experience something of the soothing silence and emptiness as I have experienced it.

 

P&T: Are there any artists or photographers that influenced you?

 

I am mainly inspired by styles, not so much by certain artists. The most important works that inspire me are minimalist, abstract, abstract realistic and impressionistic landscape and nature paintings such as by Van Gogh, Mondriaan, De Kooning, Monet, Renoir, Manet. And William Turner has a special place here because of the light and the colors in his work. But also a lot of less well-known, contemporary painters are a big inspiration to me.

 

P&T: How and why did you decide to leave your job in real estate and become a full time artist? What are the challenges?

 

 

Leaving my job was mainly a result of the change in the life of my wife and me. More and more we wanted a quiet and simple life, highly self-sufficient and sustainable. The busy city where we lived in the Netherlands and my hectic job just didn't fit in with that anymore, so we opted for emigration to the countryside of northwestern Jutland, Denmark.

I have been making photographs for a long time, and in the years we changed our lifestyle, I increasingly developed my own and current style. When I was asked to exhibit my work, in about the same period as when we made our decision to move to Denmark, it was a logical step for me to become a full-time artist. This in addition to my other full-time job: working in my vegetable garden and revive our two hundred year old farmhouse.

 

P&T: You live in northern Jutland by the coast. You are surrounded by a very scenic landscape – what does that specific landscape mean to you and how does it influence your work?

 
 

We have chosen to move to this area for these reasons above all: silence, space, beautiful nature, beautiful Nordic light. You can see all these aspects in my work. Indeed, this area is a huge source of inspiration for me.

Every day I notice how vulnerable nature is. I feel a kind of inner urge to document in my photos what I see and feel in nature around me.

 

P&T: there are hardly any people in your photos and if they are blurred.

 

It seems often lonely, even melancholic. Does your artwork reflect an inner landscape as well?

There are two reasons why people are rarely seen in my photos. Firstly, because it is difficult to use this technique to represent a human figure without deformation. A very practical reason. The second reason is because a human figure rarely fits into, or contributes to, the experience and feeling I want to show.

I like to be alone, alone with my wife. Alone (and always knowing that people who are important to me are close to me) but not lonely. I can't remember ever feeling lonely. I really appreciate time alone and alone with my wife, but only if this is frequently alternated with time with others.

 

P&T: What was your childhood like? Did you grow up in an artistic home and if not what made you become interested in art?

 

 I did not grow up in an art-creating family, but in a family that greatly appreciated art, especially music and books, but certainly also painting and other visual arts.

As a child I loved to make drawings, but technical education made a line along a ruler more important than creative drawing.

My father always took pictures during vacations. As a little boy I thought it was magical how a piece of paper could be made on which a recognizable image could be seen, by pushing a button on a plastic or metal box.

I started photographing from a young age, and very soon I started looking for the experimental side of it. And I still do that, I am always looking for what light does with a natural environment. I love to experiment with only a camera as a tool, in how I can show in an artwork the way I experience nature.